Makrobiotické vaření
makrobiotická jídla

Jak jsem se zde již zmínila, makrobiotika je umění žít v souladu s přírodou. Zdravé vaření, ta správná zdravá výživa, je jejím základem. Proč? Protože jídlo je to co do našeho těla denně několikrát vkládáme a ať chceme nebo ne zásadně nás to ovlivňuje.

kapusta

Paní Dagmar Lužná zmiňuje tyto zásdadní klíče při vaření:

  1. Vybírat co nejkvalitnější potraviny.
  2. Správně využívat tepla.
  3. Dodržovat rovnováhu mezi solí a olejem.
  4. Nepoužívat potraviny v konzervách.
  5. Zmrazené potraviny využívat jen v krajních případech.
  6. Bílou mouku nahradit celozrnnou.
  7. Kvasnice nahradit kváskem.
  8. Nepoužívat geneticky modifikované potraviny.
  9. Tuky živočišného původu nahradit panenskými oleji.
  10. Zařadit mořskou sůl a kvalitní pramenitou vodu.
makrobiotické jídlo

Makrobiotický talíř by měl obsahovat z největší části celozrnné obiloviny, dále tepelně upravenou zeleninu, rostlinnou bílkovinu (luštěniny), syrovou zeleninu (hlavně v létě), trochu kvašené zeleniny a tzv. kondiment. Kondiment je něco pikantní chuti a proto ho stačí jen opravdu velmi malé množství. K tomu všemu doplníme do jídelníčku trochu ovoce a samozřejmě polévky. Snažíme se na talíři vytvořit různé chutě a konzistence, střídáme způsoby krájení a používáme různé tepelné úpravy, abychom zajistili pestrost talíře. Jen tak nám nic nebude chybět.

Makrobioticky vařit se můžeme učit sami doma z nějaké knihy, na základě nějakého doporučení, ale podle mě nejlepší variantou jak správně začít je absolvovat kvalitní kurz makrobiotiky. Tam se dozvíte nejen co a jak vařit a sami si to vyzkoušíte, ale hlavně se dozvíte proč jsou určité věci důležité, jak s nimi zacházet a jak je správně využívat ke svému prospěchu. V neposlední řadě se naučíte jídelníček přizpůsobovat ročnímu období, věku, zdravotnímu stavu či momentální náladě.

Věcný obsah: info@pani-dyne.cz, Web admin: admin@pani-dyne.cz